1 kapotte koplamp, het vervolg

Door Hkuit op woensdag 27 juli 2016 14:58 - Reacties (41)
Categorie: auto, Views: 7.746

De reacties op mijn allereerste weblog waren overweldigend, maar liefst 58 reacties! Daar moet ik natuurlijk wel wat mee doen...

Allereerst: de foto van een auto met een kapotte koplamp die ik bij de post had geplaatst, toont eigenlijk niet wat je in Nederland het meeste tegenkomt:
kapotte koplamp klein

Bij deze auto is de verlichting rechts (voor de kijkers links) volledig uitgevallen. Dat zie ik zelden. Iedere auto heeft immers stadslicht, dimlicht en grootlicht, en het meest gebruikte licht is dimlicht. Wat je regelmatig ziet is dat één van de dimlichten het niet meer doet, zodat de auto rondrijdt met aan de ene kant dimlicht en aan de andere kant het veel zwakkere stadslicht. Maar probeer daar maar eens een foto van te vinden op het net; mij is het niet gelukt :) !

Maar: ik heb zojuist alle 58 reacties eens doorgelezen en zal een kleine samenvatting geven:
  • Regelmatig werd gemeld dat 'moderne auto's een melding geven als er een lamp kapot is'. Ook bleek dat je auto daarvoor niet eens heel modern hoeft te zijn, want een '98 Volvo en een roestige BMW, eveneens uit 1998 hebben het ook al
  • Ook zeer regelmatig werd gemeld dat dit op te vangen is door regelmatig een rondje om de auto te lopen. Ja, dat klopt. En dan kun je gelijk, zoals SpoekGTi al schreef, je bandenspanning controleren, en je olie, en je ruitenwisser- & koelvloeistof. Dat staat in vrijwel ieder instructieboekje, en bijna niemand doet het. Ik merk dat onze olie bijgevuld moet worden als in een scherpe bocht het indicatielampje gaat branden...
  • Je kunt het zelf goed controleren door bij het stoplicht in de reflectie te kijken van degene die voor je staat. Ja, dat dacht ik ook! Nou heb ik een grappig klein autootje
    (foto is niet van mijn auto, ik heb geen Brabus, wel een zwarte Coupe): Smart Roadster Coupe Kennelijk schijnt mijn koplamp net wat lager dan die van de meeste auto's, op een schuin gedeelte onder de bumper van de voorganger of zo; ik heb al een paar keer gedacht dat 'ie weer stuk was, terwijl dat niet zo bleek te zijn! Toch maar regelmatig een rondje lopen dus...
  • Conclusie die velen trekken; mensen wéten het wel maar doen er niks aan. Laksigheid, of alweer vergeten tegen de tijd dat ze thuis komen... Tja, daar kan moderne techniek niet tegen op. Of we moeten een startonderbreker koppelen aan de verlichting; als 1 of meer van de lampen het niet doet, dan start de auto niet. (Dát zal ze leren 8-) )
  • En nog veel meer onderwerpen kwamen voorbij: Even knipperen als je het ziet, maar dan kan het ook een kennis zijn. Verplichten dat iedereen reservelampjes bij zich heeft, maar dan blijkt dat het in veel moderne auto's niet zo gemakkelijk is om de lamp te vervangen. Bovendien zijn de moderne xenonlampen stervensduur... O ja, en deze suggestie: 'de politie zou, net als bij fietsers, actyief moeten gaan controleren en bekeuren als de verlichting niet compleet is'. Dat heeft mij als fietser, heel vroeger, inderdaad een fortuin gekost, ben 3x aangehouden door de politie en van de boetes had ik makkelijk superluxe halogeenverlichting voor op mijn fiets kunnen kopen! Iemand bracht daar nog tegenin 'dat zou niet eerlijk zijn, want die lamp kan nét tijdens de huidige rit kapot zijn gegaan'. Mmmm... dat is voor mij een teken van de juridisering van de huidige wereld, een goede advocaat brengt ook altijd dit soort geweldige argumenten in, ook als het om de zaak Holleeder gaat. U mag hem niet aanpakken want niet bewezen is dat hij dat mes/pistool/enz. bij zich droeg met het doel om...
  • Tenslotte: als ernstig taalneuroot viel het mij op dat 2 keer "vel" in plaats van "fel" werd gebruikt: "De straatverlichting is vaak vel zat..." en "zorgt voor mooi verstrooid licht als je velle xenons hebt..."
Tot zover!

Leuk om te zien dat mijn blog zoveel reacties heeft opgeroepen, ik ga mij beraden op een nieuw onderwerp. Lelijke auto's bijvoorbeeld (de SsangYong 'dakkapel' Rodius?), of Onnodig hoge vermogens (heb me altijd verbaast over bijvoorbeeld die Volvo V60 plugin, met een vijfcilinder diesel-motor die 215 pk levert en op de achteras ook nog een 70 pk sterke elektromotor ...) of Waarom veel jongeren niet Duurzaam willen zijn, of...

Volgende: Afscheid 08-'16 Afscheid
Volgende: Wie is Harry Bay? 07-'16 Wie is Harry Bay?

Reacties


Door Tweakers user LopendeVogel, woensdag 27 juli 2016 15:51

Het leukste van defecte koplampen vind ik nog altijd een storing :D
Zo start je de auto, loop je dat mooie rondje en alles brand keurig. Ga je een drempel over valt een lamp uit.

Vervelend (of moet ik zeggen FerFelend)? Ja als je een beetje degelijke verlichting hebt en de lampen ''goed'' afgesteld hebt valt het bijna niet op als je achter het stuur zit.

Iets wat ik doe en waarschijnlijk blijf doen, is andere in het verkeer er wel op wijzen door even met groot licht te knipperen.. Echter kunnen die pech hebben en bij aankomst een rondje lopen en zien dat alles goed brand.

Op zo'n moment kan je wel 100 rondjes om je auto lopen, maar toch tijdens het rijden kan 1 lamp (unit) er plots en tijdelijk mee stoppen.

Voor de rest vond ik het leuk om te lezen, af en toe het rondje (olie, verlichting en etc kan nooit kwaad) doe ik ook eens in de paar weken (daar waar ik wel de nodige kilometers maak). Echter jij doet blijken alsof je het altijd kan voorkomen en dat het rondje om de auto gewoonweg laat zien of die het doet of niet.. Dit terwijl elke tweaker weleens van het woord: storing gehoord heeft. Een storing die tijdens het rijden kan optreden en weer weg kan zijn alvorens je op plaats van bestemming bent.

Ik hoop wel dat je met een nieuwe blog gaat komen, die over iets anders gaat dan een lamp die je niet altijd kan controleren alvorens je de auto instapt ;).
Zoals de huidige techniek dat een Audi een paar 100pk uit een 4 cilinder kan halen vind ik veel leuker om over te lezen :D

Wat ik ook een plus punt vind is dat je de blog echt schrijft zoals jij het vind (of het een feit of onzin is maakt hier niet in uit), zo ook dat jij je gaat beraden op een nieuw onderwerp en aangeeft: lelijke auto's, hier zet je direct achter: SsangYong en etc. Ook weer een gedurfde mening :D
Daar waar ik bij een lelijke auto direct aan een Multipla, Prius en zulke misbaksels denk :D
Onnodig hoge vermogens, ik vind hoge vermogens juist heerlijk (hoewel ik maar een 180pk 1.8T heb (audi)). Maar dit wordt vast en zeker meer in de toekomst, hoop ik.

Jaa laat maar komen die volgende blog, heerlijk om te lezen (en soms te denken: wat is hij toch een sufferd hé).

Ps ik bedoel het goed/leuk want hier zijn de blogs min of meer voor bedoeld. (dat je maar zeer kortzichtig over dit onderwerp spreekt en niet verder denkt dan je neus lang is vind ik wel wat hebben!)

[Reactie gewijzigd op woensdag 27 juli 2016 16:12]


Door Tweakers user EJlol, woensdag 27 juli 2016 16:22

'dat zou niet eerlijk zijn, want die lamp kan nét tijdens de huidige rit kapot zijn gegaan'
Daar doet de politie dus helemaal niks mee. Mijn vader is eens een keer staande gehouden door de politie, waarbij de politie met de volgende zin begon: 'Ik zag dat uw achterlicht zojuist uitviel...', en een paar dagen later lag de boete op de mat :| .

Door Tweakers user Hkuit, woensdag 27 juli 2016 16:34

bedankt voor je uitgebreide reactie Vogel!
o.a. daar doe ik het voor.
Wel één dingetje; jij schrijft:
LopendeVogel schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:51:
Echter jij doet blijken alsof je het altijd kan voorkomen en dat het rondje om de auto gewoonweg laat zien of die het doet of niet..
Maar dat is niet (automatisch) mijn conclusie; ik heb samengevat wat er in de 58 reacties onder mijn blogpost stond! Daarin schreven meerdere mensen dat je 'gewoon' dat rondje moet lopen en dat je het dan dus wel ziet als er 1 kapot is.

Overigens herken ik jouw storing ook; mijn Smartje had dat. Dan deed 'ie het wel, en dan deed 'ie het weer niet. Bleek dat het draadje nog maar een klein beetje aan de stekker vast zat. Sinds de garage het opnieuw gesoldeerd heeft werkt hij weer zoals het hoort. For the time being...

Misschien dat uit het voorgaande ook jouw conclusie "kortzichtig" kan worden verklaard; ik heb uitdrukkelijk niet mijn eigen mening samengevat maar die van de vele mede-tweakers! Soms ben ik het daar mee eens, soms ook niet helemaal, of helemaal niet ;)

Door Tweakers user jbdeiman, woensdag 27 juli 2016 16:39

EJlol schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:22:
[...]


Daar doet de politie dus helemaal niks mee. Mijn vader is eens een keer staande gehouden door de politie, waarbij de politie met de volgende zin begon: 'Ik zag dat uw achterlicht zojuist uitviel...', en een paar dagen later lag de boete op de mat :| .
Tjah, je hebt soms van die agenten die dan alles heel strict willen doen, of die het beruchte "quotum" willen halen. Die dwingen geen respect, maar alleen irritatie af.
Het werkt vaak veel beter als je een waarschuwing geeft en voor mijn part een notitie erbij maakt dat bestuurder van auto met kenteken XX-XXX-X is gewaarschuwd.
Zeker wanneer je een nieuwe auto hebt, (nieuw model) waarbij bekend is dat je lamp niet goed zelf kan vervangen, zou die coulance er moeten zijn. Is die wel gemakkelijk te vervangen, heb je geen lampje bij je, dan mag er van mij een boete aan vastzitten. Heb je hem wel bij je dan kan je (evt met hulp) de lamp ter plekke vervangen.

Door Tweakers user LopendeVogel, woensdag 27 juli 2016 16:55

Hkuit schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:34:
bedankt voor je uitgebreide reactie Vogel!
o.a. daar doe ik het voor.
Wel één dingetje; jij schrijft:

[...]


Maar dat is niet (automatisch) mijn conclusie; ik heb samengevat wat er in de 58 reacties onder mijn blogpost stond! Daarin schreven meerdere mensen dat je 'gewoon' dat rondje moet lopen en dat je het dan dus wel ziet als er 1 kapot is.

Overigens herken ik jouw storing ook; mijn Smartje had dat. Dan deed 'ie het wel, en dan deed 'ie het weer niet. Bleek dat het draadje nog maar een klein beetje aan de stekker vast zat. Sinds de garage het opnieuw gesoldeerd heeft werkt hij weer zoals het hoort. For the time being...

Misschien dat uit het voorgaande ook jouw conclusie "kortzichtig" kan worden verklaard; ik heb uitdrukkelijk niet mijn eigen mening samengevat maar die van de vele mede-tweakers! Soms ben ik het daar mee eens, soms ook niet helemaal, of helemaal niet ;)
Thanks voor de reactie!
Ik had je vorige blog niet eerder gelezen, tot net, alvorens ik mijn reactie hier plaatste.
Echter wel mijn excuses aangezien ik de gedachten had dat je het vanuit jouw ''blik op de lamp'' leek te schrijven.

Anyway, hopelijk krijg ik je volgende blog te zien, dat koplamp gedoe vind ik niet al te boeiend :D

Door Tweakers user LopendeVogel, woensdag 27 juli 2016 17:01

EJlol schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:22:
[...]


Daar doet de politie dus helemaal niks mee. Mijn vader is eens een keer staande gehouden door de politie, waarbij de politie met de volgende zin begon: 'Ik zag dat uw achterlicht zojuist uitviel...', en een paar dagen later lag de boete op de mat :| .
Buiten dat ik je per direct geloof (ik heb ook weleens 1x met zo iemand te maken gehad, geen gemaar direct een boete om ''niks'') vind ik ook in dat geval: geef de weggebruiker eerst de kans het direct op te lossen, stel die gene heeft nog geen waarschuwing ervoor gehad...
Volgens mij is het tegenwoordig 140euro als je 5 euro kostende lampje kapot gaat of een los contact heeft..
Die boete vind ik dan ook niet altijd terecht, indien de situatie verlopen is zoals bij je pa, is je pa gewoon beetgenomen door de agent.
Als de politie agent ziet dat de lamp tijdens het rijden uitvalt en dan ook nog het lef heeft om er direct een boete voor te geven... Tijd voor een nieuw programma: opgelicht in het binnenland. oh wacht: opgelicht door de politie :D

[Reactie gewijzigd op woensdag 27 juli 2016 17:01]


Door Tweakers user PcDealer, woensdag 27 juli 2016 17:55

Als de agent dus al weet dat het tijdens het rijden uitviel, maak je dus bezwaar en laat je het eventueel voor komen.

Door Tweakers user anessie, woensdag 27 juli 2016 20:51

Heb niet je hele verhaal gelezen maar mijn mistlampen vooraan op mijne megane zijn 5 jaar geleden samen "kapot" gegaan. Blijkbaar is de chip/controller die de mistlampen vooraan aanstuurt kapot (en/of schade connectie door mogelijke steenmarter). Kostenplaatje: 750 euro, nou laat maar! Niet verplicht dus sindsdien branden ze niet.

Door Tweakers user Altijdgriep, woensdag 27 juli 2016 21:55

LopendeVogel schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 17:01:
[...]

Buiten dat ik je per direct geloof (ik heb ook weleens 1x met zo iemand te maken gehad, geen gemaar direct een boete om ''niks'') vind ik ook in dat geval: geef de weggebruiker eerst de kans het direct op te lossen, stel die gene heeft nog geen waarschuwing ervoor gehad...
Volgens mij is het tegenwoordig 140euro als je 5 euro kostende lampje kapot gaat of een los contact heeft..
Die waarschuwing moeten ze toch anno nu je wel digitaal moeten kunnen geven en dan bij herhaling pas een boete. Ook treurig dat je nog steeds je rijbewijs en kentekenbewijs moet tonen terwijl ze binnen een paar seconden alles van je ID kunnen natrekken.

Door Tweakers user Chakotay, donderdag 28 juli 2016 07:55

Moet je bij de roadster ook de halve voorkant amputeren om een lampje te vervangen? Waardeloos ontwerp was dat bij de ForTwo van mijn vriendin... Lampje stuk? Ok, complete neus losschroeven en je kan er pas bij 8)7

Door Tweakers user Theo, donderdag 28 juli 2016 08:09

Het valt mij vaak op dat bij auto's met een kapotte koplamp de andere koplamp 'ter compensatie' compleet verkeerd af staat gesteld :( Het gebeurt gelukkig niet vaak dat je via je spiegels wordt verblind door een achterligger, maar meestal zijn dit schele éénogers...

Door Tweakers user SeenD, donderdag 28 juli 2016 08:16

Wat me op de snelweg ook vaak opvalt, de auto's die slechte afgestelde lampen hebben zijn meestal met buitenlandse kentekens. Wellicht is de apk of afstelling strenger in NL.

En ook wat Chakotay zegt: soms zijn lampjes zo lastig zelf te vervangen.

Door Tweakers user Audipower, donderdag 28 juli 2016 10:55

SeenD schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 08:16:

En ook wat Chakotay zegt: soms zijn lampjes zo lastig zelf te vervangen.
Dit geld alleen voor franse auto's :D google eens op light bulb change renault megane. Bijna volledige voorkop moet eraf om een kleine lamp te vervangen :D

Door Marco, donderdag 28 juli 2016 11:21

"Vel" in plaats van "fel".

Tja, mensen maken nu eenmaal taalfouten. Dat is inherent aan het "mens zijn". Zelf maak jij ze namelijk ook, bijvoorbeeld: "heb me altijd verbaast over" moet natuurlijk zijn: "heb mij altijd verbaasd over".

Verder ben ik een keer aangehouden door een agent die mij erop attendeerde dat één van mijn dimlichten kapot was. Ik gaf aan dat ik wel lampen in de auto had liggen, maar dat het heel lastig was om zelf de lamp te vervangen. Hij ging daar volledig in mee omdat het bij zijn dienstauto niet anders was en vervolgens gaf hij mij alleen een waarschuwing. Uiteraard heb ik de lamp zo snel mogelijk bij de garage laten vervangen.

Door Tweakers user Wailing_Banshee, donderdag 28 juli 2016 11:55

Wij vervangen kapotte koplampen altijd heel snel, als je niet in de stad woont merk je het snel genoeg op!

Het probleem blijft natuurlijk de achterlichten, die zijn zo lastig tijdens het rijden te controleren :p

En we hebben één keer een boardcomputer gehad die het verschil tussen al die lampen niet meer wist. Uiteindelijk naar de garage gereden met groot licht aan, want dan had ik tenminste dimlichten en mist achterlicht (maar green groot licht, stadslicht, achterlichten en remlichten, maar wel die derde...) Ik kan je wel vertellen, dat reed niet lekker! (en we waren met z'n tweeen, mijn partner reed achter mij aan zodat ik van achter in ieder geval beschermd was...)

Door Tweakers user feep, donderdag 28 juli 2016 12:54

Het is nog lastiger om te controleren of je remlichten het nog doen.

Ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst mijn lampen heb gecontroleerd. Thanks for the reminder. :) Het scheelt wel dat ik mijn lampen bijna nooit aan heb staan.

Door Tweakers user Robo1993, donderdag 28 juli 2016 13:07

Audipower schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 10:55:
[...]
Dit geld alleen voor franse auto's :D google eens op light bulb change renault megane. Bijna volledige voorkop moet eraf om een kleine lamp te vervangen :D
Sorry, maar dit is complete onzin. Alleen bij XENON is dat het geval. Bij de halogen-versies gaat dat door een klepje in je wielkast bij een Mégane II. Bij een Mégane III is er een heel gemakkelijk rails-system om je hele lamp naar voren te kunnen schuiven.

Niet als bash bedoeld, maar wordt het hele onterechte afzeiken van alles wat uit Frankrijk komt een beetje zat :)

Door Tweakers user CrystalViriS, donderdag 28 juli 2016 13:52

Robo1993 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:07:
[...]


Sorry, maar dit is complete onzin. Alleen bij XENON is dat het geval. Bij de halogen-versies gaat dat door een klepje in je wielkast bij een Mégane II. Bij een Mégane III is er een heel gemakkelijk rails-system om je hele lamp naar voren te kunnen schuiven.

Niet als bash bedoeld, maar wordt het hele onterechte afzeiken van alles wat uit Frankrijk komt een beetje zat :)
:o

Mijn vader had een Peugeot. Helaas waren daar ook regelmatig lampen van kapot. 1 keer toen ik hem leende zelfs meteen een keer een opmerking over gehad van ome agent. Was elke keer raak..

Mijn Aziaat heeft dat helemaal niet. Toeval? Geen idee maar vriend van me klaagde daar ook al over bij zijn Franse auto. Maar als er 1 ding is wat duidelijk is stoelen maken kunnen ze wel die Fransen die stoelen zitten altijd erg fijn.

Door Tweakers user alt-92, donderdag 28 juli 2016 16:57

feep schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 12:54:
Het is nog lastiger om te controleren of je remlichten het nog doen.
Huh. Hoe moeilijk kan dat zijn? Vraag je buurman/passant/partner/collega om even te kijken terwijl je stilstaand de rem intrapt.
Of gebruik een spiegelende etalageruit, auto of whatever.

[Reactie gewijzigd op donderdag 28 juli 2016 16:58]


Door Tweakers user BeosBeing, donderdag 28 juli 2016 19:22

Wat betreft lampjes, bij mijn Primera wissel ik een koplamp op 5 minuten, zelfs de twee. De voorgaande Mazda Demio kostte me meer als een uur, simpelweg omdat je er niet bij kon. Echter nadat ik er achter was gekomen dat het ruitesproeiervloeistoftankje simpelweg op te tillen en achteruit te zetten was ging het makkelijker, alleen nog een beetje stroef (ouderdom?). De laatste keer kwam ik er achter dat er aan de andere kant ook zoiets verplaatsbaar was (ik ben inmiddels vergeten wat.

Ook met de Almera en de 306 daarvoor was het lampjewisselen een peuleschil, echter bij de twee Vectra's van m'n pa kostte het de garage al meer als een uur.

Wat me echter verbaast, is dat men daar geen andere oplossing voor heeft. Immers, als het lampje niet meer brand, mag je voor de wet geen millimeter meer rijden. Dit terwijl vroeger, toen beamers nog niet bestonden (of meer kostten als een grote middenklasse auto) en je bij een presentatie of show gebruikte van een diaprojector, de betere modellen (o.a. Rollei en Hasselblad) beschikten over een automatische lampwissel in minder dan een seconde. De defecte lamp kon je dan na de presentatie of diashow, na het afkoelen van het apparaat eenvoudig wisselen.

Maar als je bedenkt dat er pasgeleden een rel was in de USA omdat van alle merken (van Chevrolet tot Tesla en van Audi tot Toyota en Volkswagen) de rugleuning van de voorstoelen kan afbreken bij een aanrijding van achter, dat dit ernstige verwondingen en de dood kan betekenen van kinderen op de achterbank, dat de fabrikanten dit wisten maar er niets aan deden omdat ze voldeden aan de wet én dat het maken van een veilige rugleuning per stoel slechts 2$ kost, verbaast mij niets meer.

Het automatisch laten horen van een stem die zegt welk lampje er niet brandt (in Frans, Duits of Engels) in een Renault 25 destijds kostte waarschijnlijk, per auto minder. Als die 2x$2 al te veel is dan is de lampwissel van een diaprojector van ƒ1000 zeker te duur.

En wat LopendeVogel opmerkt, t.a.v. het opgelicht door de politie in Nederland, daar zijn meerdere voorbeelden van te vinden. Éém voorbeeld ken ik (op TV geweest) van iemand die een boete kreeg en zijn kentekenbewijs moest inleveren, een dag verlof moest op nemen om een aanpassing (¤1200) te doen aan een auto omdat de banden buiten de carrosserie staken en dat mocht niet van de politie, zo niet zou zijn kentekenbewijs vervallen en de auto verbeurd worden verklaard. Later bleek dat de wetgeving stelt dat de banden wel mogen uitsteken, tot 3½ cm buiten de carrosserie. Hoeveel de banden uitstaken stond niet op het procesverbaal en daarom kreeg het slachtoffer wel de boete kwijtgescholden maar werden de kosten van verlof (onbetaald) en aanpassing niet vergoed.

Normaal echter zal de rechtbank altijd éérst de politie geloven tenzij er onomstotelijk bewijs is dat het anders is. Iemand kon bewijzen dat de politie in een bocht had gestaan tijdens het flitsen terwijl de beide agenten onder ede hadden beweerd op een rechte weg te hebben gestaan. Ga der maar aan staan, wanneer je genaaid wordt en het niet kan bewijzen.

Door Tweakers user T.C, donderdag 28 juli 2016 21:04

Ik laat de lampjes door de garage vervangen.
Voor ¤5 per lampje inclusief plaatsen, ga ik niet pielen.
Krijg er zelfs koffie bij.

Door Tweakers user bredend, vrijdag 29 juli 2016 14:47

Schrijf eens een blog over je eigen auto! Ben benieuwd naar die Smart Roadster.

Door Tweakers user JW1904, vrijdag 29 juli 2016 16:04

Kleine waarschuwing voor de toekomst: vaak als je een melding krijgt m.b.t. te lage oliedruk, is het oliepijl al dusdanig laag dat het riskant wordt om er mee verder te rijden.

Door Tweakers user Hkuit, vrijdag 29 juli 2016 22:56

JW1904 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:04:
Kleine waarschuwing voor de toekomst: vaak als je een melding krijgt m.b.t. te lage oliedruk, is het oliepijl al dusdanig laag dat het riskant wordt om er mee verder te rijden.
Thanx!
Ná de bocht gaat het lampje meestal weer uit; als dat niet gebeurt, dan weet ik dat ik op moet schieten...

Door Tweakers user CrystalViriS, zaterdag 30 juli 2016 15:37

JW1904 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:04:
Kleine waarschuwing voor de toekomst: vaak als je een melding krijgt m.b.t. te lage oliedruk, is het oliepijl al dusdanig laag dat het riskant wordt om er mee verder te rijden.
Nou.. ik heb al een oudere auto. (2004) en die begon laatst dus zacht te rammelen. Maar er was geen olielampje aan. Het was een kleine soort tik alsof er ergens iets aanliep of zo.
Ik dacht naja ik heb toch over een 3 weken een afspraak voor onderhoud dan vraag ik het wel na.
Tot op een ochtend nog een twee weken voor de afspraak ineens het olielampje aan ging. 1 sec en daarna weer uit. Ik ergerde me inmiddels ook wel erg aan het geluid. Ik wist zelfs niet eens of ik het nu goed gezien had dat het lampje aan was of niet. Het was in ieder geval meteen weer uit gegaan.

Op diezelfde ochtend maar eff langs de garage gereden en wat bleek oeeeps olie was dus al leeg. Olie bijgevuld, geluid weg en auto rijdt weer gewoon normaal. Volgens mij was het wel kantje boord maar ik heb er nog behoorlijk lang mee doorgereden een week lang ca. 100km per dag. Want ja dat lampje was toch niet aan? Mijns inziens was er iets anders aan de hand.

Bij mij ging hij dus eigenlijk aan toen dat het reservoir al leeg was. Daar heb je dus niets aan. Maar hoorde idd van een collega dat wanneer dat lampje aan gaat het eigenlijk gewoon stoppen of je sloopt iets is.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 30 juli 2016 15:39]


Door Tweakers user JW1904, zaterdag 30 juli 2016 19:30

CrystalViriS schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 15:37:
[...]
Op diezelfde ochtend maar eff langs de garage gereden en wat bleek oeeeps olie was dus al leeg. Olie bijgevuld, geluid weg en auto rijdt weer gewoon normaal. Volgens mij was het wel kantje boord maar ik heb er nog behoorlijk lang mee doorgereden een week lang ca. 100km per dag. Want ja dat lampje was toch niet aan? Mijns inziens was er iets anders aan de hand.

Bij mij ging hij dus eigenlijk aan toen dat het reservoir al leeg was. Daar heb je dus niets aan. Maar hoorde idd van een collega dat wanneer dat lampje aan gaat het eigenlijk gewoon stoppen of je sloopt iets is.
Hou even bij hoeveel liter er in zit bij de huidige km stand. Controleer het pijl nog een keer over 1000km. Als het niveau erg gezakt is, spreekt men van overmatig olieverbruik en is er kans dat er wat aan de hand is.

Door Tweakers user CrystalViriS, zondag 31 juli 2016 00:22

JW1904 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 19:30:
[...]


Hou even bij hoeveel liter er in zit bij de huidige km stand. Controleer het pijl nog een keer over 1000km. Als het niveau erg gezakt is, spreekt men van overmatig olieverbruik en is er kans dat er wat aan de hand is.
Ja ik zal het sowieso vaker moeten controleren ook omdat de auto al aardig op leeftijd is nu. Ik heb ook het idee dat de auto een beetje olie lekt op de oprit. Ik weet dit niet zeker omdat ik er nog niet zolang woon en nooit aandacht besteed heb aan de vlekken. Maar nu ik dit meegemaakt hebt begon ik daar over te denken. Heb de auto wat verder terug geparkeerd kijken of er vlekken bijkomen of niet. Ik ga morgen eens kijken wat het peil dan is. En over een poos weer.

Door Tweakers user Hkuit, zondag 31 juli 2016 16:00

Chakotay schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 07:55:
Moet je bij de roadster ook de halve voorkant amputeren om een lampje te vervangen? Waardeloos ontwerp was dat bij de ForTwo van mijn vriendin... Lampje stuk? Ok, complete neus losschroeven en je kan er pas bij 8)7
nee, dat valt mee. De Roadster heeft een bagageruimte voor (middenmotor hè!) en via die kant kun je redelijk goed bij de lampen. Redelijk, want ik vond het nóg een vrij dramatisch gepiel; uiteindelijk heeft de garage dus die draadjes opnieuw gesoldeerd voor mij.

Door Tweakers user Hkuit, zondag 31 juli 2016 16:04

Marco schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:21:
"Vel" in plaats van "fel".

Tja, mensen maken nu eenmaal taalfouten. Dat is inherent aan het "mens zijn". Zelf maak jij ze namelijk ook, bijvoorbeeld: "heb me altijd verbaast over" moet natuurlijk zijn: "heb mij altijd verbaasd over".
Ai, dat is stom...
Als ik de teksten van een ander lees, dan zie ik heel vaak de vouten, maar kennelijk werkt dat niet vanzelf bij mijn eigen teksten.

Ik heb er alweer een paar gezien in de reacties, maar die zal ik dan maar voor me laten, oké ;) ?

Door Tweakers user donny007, maandag 1 augustus 2016 23:06

Mijn (nog niet zo roestige) BMW E46 uit 2002 heeft naast de verlichtingsmeldingen nog een leuke feature: back-up verlichting.

Als één van de richtingaanwijzers achter uitvalt gaat het rode achterlicht dienen als richtingaanwijzer (zoals bij oude amerikanen), en zodra er een remlicht uitvalt worden de achterlichten feller gemaakt tijdens het remmen. (Er zit ook een optie in om het mistachterlicht te laten dienen als back-up voor het remlicht, maar dat staat standaard uit.)

Oké, je voert dan niet meer de wettelijke verlichting, maar iets is beter dan niets.

Ook leuk om te weten: 's nachts worden de richtingaanwijzers subtiel gedimd om andere weggebruikers niet te verblinden.

Door Tweakers user MB54, woensdag 3 augustus 2016 12:50

Chakotay schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 07:55:
Moet je bij de roadster ook de halve voorkant amputeren om een lampje te vervangen? Waardeloos ontwerp was dat bij de ForTwo van mijn vriendin... Lampje stuk? Ok, complete neus losschroeven en je kan er pas bij 8)7
Smart Center Geleen bestaat helaas niet meer maar daar werkte een letterlijk heel kleine monteur die lampen verving langs de ventilatieroosters. Fluitje van een cent.
Deze -zo te zien niet zo kleine Amerikaan- lukt het ook: https://www.youtube.com/watch?v=U1qeGNNOymk

Door Tweakers user m33p, woensdag 3 augustus 2016 15:15

Zonder alles doorgelezen te hebben (en dus misschien dubbel te blaaten); wat je bij veel auto's ziet is dat de melding op het dashboard niet gedaan wordt voor stadslicht en dimlicht (voor en achter), maar wel voor de andere lampen. De reden dat fabrikanten dat doen schijnt om de simpele reden: dat valt wel op, terwijl dat bijvoorbeeld bij een remlicht niet het geval is.

Mijn eigen Alfa heeft dit bijvoorbeeld; gaat er een dimlicht kapot, dan krijg ik geen melding. Gaat er een stadslicht of bijvoorbeeld het achteruitrijlicht kapot, dan krijg ik daar wel een melding van.

Door Tweakers user m33p, woensdag 3 augustus 2016 15:17

CrystalViriS schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 15:37:
[...]

Nou.. ik heb al een oudere auto. (2004) en die begon laatst dus zacht te rammelen. Maar er was geen olielampje aan. Het was een kleine soort tik alsof er ergens iets aanliep of zo.
Ik dacht naja ik heb toch over een 3 weken een afspraak voor onderhoud dan vraag ik het wel na.
Tot op een ochtend nog een twee weken voor de afspraak ineens het olielampje aan ging. 1 sec en daarna weer uit. Ik ergerde me inmiddels ook wel erg aan het geluid. Ik wist zelfs niet eens of ik het nu goed gezien had dat het lampje aan was of niet. Het was in ieder geval meteen weer uit gegaan.

Op diezelfde ochtend maar eff langs de garage gereden en wat bleek oeeeps olie was dus al leeg. Olie bijgevuld, geluid weg en auto rijdt weer gewoon normaal. Volgens mij was het wel kantje boord maar ik heb er nog behoorlijk lang mee doorgereden een week lang ca. 100km per dag. Want ja dat lampje was toch niet aan? Mijns inziens was er iets anders aan de hand.

Bij mij ging hij dus eigenlijk aan toen dat het reservoir al leeg was. Daar heb je dus niets aan. Maar hoorde idd van een collega dat wanneer dat lampje aan gaat het eigenlijk gewoon stoppen of je sloopt iets is.
Er zit een verschil tussen oliepeil en oliedruk (dat is vooral een reactie op JW1904). Als je een oliepeil indicatie hebt en die gaat branden ben je eigenlijk ook al te laat (maar daar was je achter), maar kun je hem prima vullen en gaat het waarschijnlijk goed. Heb je een oliedruk indicatie die gaat branden en je rijd er mee door, dan is het blok afgeschreven.

Door Tweakers user divvid, donderdag 4 augustus 2016 22:36

Wat ben ik blij met mijn Toyota Aygo. Koplampen vervangen? 5 minuten, ook eens gedaan met oom agent er bij. Lampjes bij de Action, 1,49, heb ik er 6 van liggen. Geen opgefokte 1.8 turbo diesel, maar een zuinige 3 cylinder, die net zo goed 130 rijdt( harder mag toch niet en moet je ook niet willen i.m.h.o). Oh ja, ik rij er 40k per jaar mee.

Door Tweakers user Hkuit, woensdag 17 augustus 2016 22:04

divvid schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 22:36:
Wat ben ik blij met mijn Toyota Aygo. Koplampen vervangen? 5 minuten, ook eens gedaan met oom agent er bij. Lampjes bij de Action, 1,49, heb ik er 6 van liggen. Geen opgefokte 1.8 turbo diesel, maar een zuinige 3 cylinder, die net zo goed 130 rijdt( harder mag toch niet en moet je ook niet willen i.m.h.o). Oh ja, ik rij er 40k per jaar mee.
Wauw, maar voor jou is die auto ook echt een statement als ik het zo lees. Verklaar je anderen voor gek dat zij meer voor een auto uitgeven?

Door Autoroadshow, dinsdag 15 november 2016 14:14

Dacht ik eerst een kleine blog te lezen, bleken die reacties ook nog is interessant te zijn. Koplampen blijven het wel waard om in ieder geval te onderhouden want op het moment dat je opeens geen licht heb, dan baal je.

Groeten

Door Tweakers user Hkuit, dinsdag 15 november 2016 15:37

Autoroadshow schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:14:
Dacht ik eerst een kleine blog te lezen, bleken die reacties ook nog is interessant te zijn. Koplampen blijven het wel waard om in ieder geval te onderhouden want op het moment dat je opeens geen licht heb, dan baal je.

Groeten
precies. Bij ons was ineens al het licht weg, dachten wij. Toen we de hulp van onze overbuurman inriepen, die bij de Wegenwacht werkte, vertelde hij dat we waarschijnlijk al weken met één lamp gereden hebben. Dat merk je tegenwoordig haast niet als bestuurder. Pas als ook nummer 2 uitvalt merk je dat het ineens donker is geworden voor je.

Door Johne57, dinsdag 6 december 2016 12:44

Howdy would you mind sharing which blog platform you're working gcbcfcdkcffe

Door Tweakers user Hkuit, dinsdag 6 december 2016 15:38

Johne57 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:44:
Howdy would you mind sharing which blog platform you're working gcbcfcdkcffe
why ask me, I am just one of many users.


Door viagra, dinsdag 13 december 2016 09:01

Is priapism a risk for me, when taking ?

Reageren is niet meer mogelijk